آموزشی

نکات کلیدی برای مطالعه ادبیات

چگونه ادبیات می خوانید؟ در این مطلب نکاتی را برای شما آورده ایم تا یاد بگیرید چگونه آنچه را که در زبان انگلیسی “مطالعه کردن” یا “خواندن با دقت” نامیده می شود انجام دهید. با این طرح یاد خواهید گرفت که چگونه یک تحلیل انتقادی کامل برای امتحانات و مقالات کالج یا دانشگاه خود ایجاد کنید.

۱. محتوا، زمینه و جنسیت در ادبیات

محتوا

تحلیل محتوای یک متن ادبی اساسی است. متن در مورد چیست، چه چیزی می خواهد به ما بگوید؟ اگر مجموعه ای از رویدادها یا شرایط را توصیف کند، مطمئنا این رویدادها می توانند در یک زمان و مکان خاص، چه واقعی و چه خیالی قرار بگیرند. به تغییرات مناظر دقت کنید، اگر شخصیت ها سفر می کنند، اگر راوی است که این کار را انجام می دهد.

علاوه بر این، مهم است که بین ترتیبی که رویداده ای مختلف در آن رخ می دهند و ترتیبی که در آن روایت می شوند، تمایز قائل شویم. صدای راوی می تواند صدای یک شخصیت یا کسی باشد که در اتفاقات گفته شده دخالت ندارد.

زمینه تاریخی و ادبی

آیا می توانید متن را در یک زمینه اجتماعی-فرهنگی خاص قرار دهید؟ در نظر گرفتن تاریخ نگارش و انتشار کتاب بسیار مفید است. آیا این با زمانی که داستان در آن قرار می گیرد همزمان است؟ نویسنده هیچ ارتباطی با صدای روایی (به طور کلی) ندارد و نویسنده قرن بیست و یکمی می تواند در مورد قرن شانزدهم یا آینده بنویسد.

ژانر

سه ژانر ادبی که در آن ها می توانیم هر اثری را دسته بندی کنیم عبارتند از: شعر، نثر و تئاتر. علاوه بر این، در هر ژانر زیرشاخه هایی وجود دارد که چیزهای زیادی درباره ویژگی های هر اثر به ما می گوید.

2. مضمون، تصاویر و لحن در آثار ادبی

موضوع

چه موضوعاتی را در سراسر متن می‌یابیم و چگونه می‌توانیم آنها را با بافت تاریخی و ادبی که قبلاً ذکر کردیم مرتبط کنیم؟ یک اثر می تواند با همه چیز از عشق، روابط خانوادگی و صلح گرفته تا انتقام، نفرت و طمع برخورد کند. هنگامی که موضوع متن را کشف کردید، نیمی از کار را انجام خواهید داد.

تصاویر و تن صدا

تمام تصاویری که در یک متن ظاهر می شوند، به معنای آن شکل می دهند. استعاره ها یک دلیل دارند و شما باید بفهمید که آن چیست. آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا لورکا همیشه از عدد سه یا رنگ سبز استفاده می کند؟

لحن و فضایی که در یک اثر ایجاد می شود نیز مهم است. آیا لحن خنده دار، مالیخولیایی، شوم، واقع بینانه است؟ شما باید تکنیک های ادبی را که باعث می شود متن این تأثیر را داشته باشد، تجزیه و تحلیل کنید، مانند تکرار یا استفاده از چهره های بلاغی. نویسنده می‌خواهد هنگام خواندن متن چه احساسی داشته باشیم؟

۳. ساختار متن ادبی

بسته به ژانری که متن به آن تعلق دارد، ساختار آن بسیار متفاوت خواهد بود. پروز به فصل ها و بخش هایی تقسیم می شود، شعر به بند و تئاتر به پرده و صحنه تقسیم می شود. علاوه بر این تقسیم بندی های ساختاری، هر اثر دارای ساختاری از پلان خود (اعم از میانی و پایانی)است و جدول زمانی آن می تواند گاه شماری یا پرش در زمان باشد.

بهترین اپلیکیشن دانلود کتاب

4. دیدگاه و قصد ادبی

چشم انداز

چشم انداز متن با صدای راوی ارائه می شود. میدونی راوی کیه؟ سن، بافت فرهنگی یا جنسیت او چیست؟ بسیار مهم است که مشخص شود آیا این یک دیدگاه عینی است یا ذهنی، و آیا حقایقی که گفته می شود بر او تأثیر می گذارد یا خیر. آیا صدای راوی با صدای نویسنده متفاوت است؟ داستان را اول شخص برای ما تعریف می کند یا سوم؟ همه این داده ها برای تحلیل ادبی شما مفید است.

فشار

علاوه بر این، نویسنده یا راوی ممکن است هدف مشخصی داشته باشد که برای آن یک اثر می نویسد یا نه. مخاطبان هدف چه کسانی هستند و چه کسانی هستند؟ متن می تواند توصیفی، متقاعد کننده، فلسفی، سیاسی، طنزآمیز و غیره باشد.

5. سبک و زبان در ادبیات

سبک

نه تنها آنچه گفته می شود، تاریخ، مهم است، چگونگی نیز در زمان مطالعه ادبیات اساسی است. فرمی که توسط استایل داده می شود، به ثبت و زبان مربوط می شود. اثر می تواند سبک رسمی یا غیر رسمی، جدی یا طنز، واقع گرایانه یا خارق العاده، تحلیلی یا احساسی داشته باشد و همچنین می تواند چندین سبک را با هم ترکیب کند. اطلاعات کامل

زبان

سبک یا بیان با انتخاب کلمات مورد استفاده در یک اثر ادبی داده می شود. زبان می تواند محاوره ای یا رسمی، انتزاعی یا انتزاعی، تحت اللفظی یا مجازی، معاصر یا کهن باشد. نحوه صحبت کردن یک شخصیت می تواند سرنخ های زیادی در مورد شخصیت، انگیزه ها و هدف او به ما بدهد.

6. نقد و پذیرش متن ادبی

نقد ادبی هنگام مطالعه یک متن مهم است. آیا جین آستن در قرن هجدهم موفق بود یا بعدها به شهرت رسید؟ چرا؟ در نظر گرفتن زمینه و استقبال از یک اثر می تواند کمک زیادی به ما در کشف مقصود نویسنده در صورت داشتن انگیزه های سیاسی، انتقاد یا از خود راضی بودن و غیره کند.

ادبیات بسیار جالب است و بارها پیش آمده که هنگام مطالعه آن به تمام پارامترهایی که باید در نظر گرفته شوند، فکر نکنیم. اگر می خواهید نکات آموزشی را رعایت کنید و حداکثر استفاده را از کارهایی که مطالعه می کنید ببرید، مطالعه را متوقف نکنید.

در پایان توصیه ای برای مطالعه ادبیات برای امتحانات مدرسه و کنکور برایتان داریم. برای مطالعه ی ادبیات فارسی کنکور به جای خواندن درس به درس مطالب کتاب، مباحث اصلی مانند قرابت معنایی، دستور زبان، آرایه های ادبی، تاریخ ادبیات، معنی لغات و املای لغات را جداگانه و با کمک کتاب ها و منابع آموزشی معتبر مطالعه کنید. بهترین سایت خرید کتاب

 

 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا