سرگرمی

پیشنهاد 5 فیلم علمی تخیلی و برتر

1- سولاریس (1972)

فیلم

علمی تخیلی

کارگردان: آندری تارکوفسکی

بازیگران: ناتالیا بوندارچوک، دوناتاس بانیونیس، یوری یاروت

فیلم های آندری تارکوفسکی، کارگردان روسی، بیشتر شبیه به محیط هستند تا سرگرمی. اغلب گفته می شود که این فیلم ها بیش از حد طولانی هستند، اما این نکته را فراموش نکنید: او از طول و عمق برای کند کردن ما استفاده می کند، ما را از سرعت زندگی مان دور می کند، وارد منطقه ای از تخیل و تفکر می شود.

قهرمان انسانی ما کریس کلوین (دوناتاس بانیونیس) است، دانشمندی غمگین که هنوز در سوگ همسر خود، هاری است. فیلم با یک رانندگی محسور کننده در زمین در یک کلان شهر تخیلی رخ می دهد و سپس کلوین به ایستگاه فضایی در مدار سولاریس سفر می کند، سیاره ای که توانایی زنده کردن مردگان را دارد. در میان بررسی این ادعاها، همسرش (ناتالیا بوندارچوک) به طور معجزه آسایی دوباره ظاهر می شود و همه چیز از آنجا عجیب می شود.

تارکوفسکی کمتر به ژانرها توجه دارد تا ایجاد فضایی عمیقاً وسوسه‌انگیز: خود ایستگاه فضایی، با دالان‌های فرسوده‌اش، مانند خانه‌ای خالی از سکنه است که در آن خاطرات مهجور ساکنان از عشق و سرزمین مادری واقعی می‌شوند.

2- Terminator 2: Judgment Day (1991)

فیلم

علمی تخیلی

کارگردان: جیمز کامرون

بازیگران: آرنولد شوارتزنگر، لیندا همیلتون، ادوارد فرلونگ

جیمز کامرون با بیگانگان تسلط خود را در دنباله‌ای که باعث افزایش ریسک می‌شود به اثبات رساند. اما از نظر بودجه، وسعت و اکشن حماسی، ترمیناتور 2 آن را به سطح کاملاً جدیدی رساند. کامرون با برداشتن ترمیناتور اصلی و شیک و سریع خود، آن را به شاسی کشید و سپس آن را به اندازه یک کامیون ماک ساخت، T2 را به یکی از سنگ بنای سینمای پرفروش تبدیل کرد – اگر وجود نداشت، فیلم های امروزی وجود داشتند. بسیار متفاوت به نظر می رسند

تا حدی، این به تأثیرات مربوط می شود. کامرون در فیلم The Abyss پیشگام CGI بود، اما T2 یک گام فراتر رفت: اندام‌ها به شمشیر تبدیل می‌شوند، ماشین‌ها به شکل مردانه در می‌آیند و این عجیب و غریب که تغییر شکل نهایی را تغییر می‌دهد، در حالی که تاریخ آن غیرقابل انکار است، هنوز به طرز وحشیانه‌ای مبتکر است. اما اگر فیلمنامه را نداشته باشید، ترفند دیجیتال معنایی ندارد، و اینجاست که T2 تقریباً از تمام فیلم‌های پرفروش اکشن ساخته شده امتیاز می‌گیرد. تمام وقت پریدن، انفجار هلیکوپتر و ضربه زدن به سرنوشت را فراموش کنید – در قلب، این داستانی است در مورد مردم، چه واقعی و چه ساختگی: عشق آنها، دوستی هایشان، شکست ها و پشیمانی هایشان. صحنه های بین سارا کانر وحشی لیندا همیلتون و دایسون مهندس کامپیوتر وحشت زده جو مورتون هنوز هم دلخراش است و لعنتی، اگر صحنه آخر آرنی شما را خوب نکند، قلب فولادی دارید. TH

3- استاکر (1979)

فیلم

کارگردان: آندری تارکوفسکی

بازیگران: الکساندر کایدانوفسکی، آناتولی سولونیتسین، نیکولای گرینکو

ممکن است این فیلم بر اساس یک رمان علمی تخیلی – پیک نیک کنار جاده نوشته بوریس و آرکادی استروگاتسکی – ساخته شده باشد، اما استاکر این تعریف را فراتر از هر فیلم دیگری در این فهرست ارائه می دهد. داستان سه مرد را دنبال می کند که وارد منطقه مرموز و محافظت شده می شوند و رویاهای برآورده شدن آرزوها را در سر می پرورانند، اما این چیزی نیست که فیلم درباره آن باشد. مانند تمام کارهای تارکوفسکی، استاکر به خلق و خو، راز، زوال و اندوه و ایجاد فضایی متفکرانه می پردازد که در آن مخاطب می تواند در آن کاوش کند و با واکنش های خود نسبت به مطالب ارائه شده کنار بیاید.

این شاید تاریک‌ترین فیلم کارگردان بزرگ باشد – نمی‌توان «منطقه»، سرزمین موعودی را که تبدیل به یک جهنم صنعتی متروکه می‌شود، به‌عنوان اظهارنظری وحشیانه درباره جاه‌طلبی شوروی مشاهده نکرد – اما حداقل بارقه‌ای از امید در این فیلم وجود دارد. صحنه پایانی شگفت انگیز فیلم TH

4- ماه (2009)

فیلم علمی تخیلی

کارگردان: دانکن جونز

بازیگران: سم راکول، کوین اسپیسی

اولین کارگردانی دانکن جونز یک فیلم کوچک آرام و ساده است که به اندازه کافی به داستان علمی تخیلی کلاسیک دهه 70 برمی گردد تا به آن ضربه بزند. در گسترده‌ترین معنای آن، این فیلم درباره تأثیر غیرانسانی فناوری است، زیرا فضانورد تنها سام راکول بی‌صبرانه منتظر است تا از پایگاه معدنکاری خود در ماه به خانه برود. اما با یکنواختی مطلق زندگی روزمره و افسردگی خردکننده تنهایی نیز سروکار دارد.

جونز همه چیز را ساده نگه می‌دارد، فیلم را به اتاق‌های انگشت شماری با چند صحنه در فضای باز محدود می‌کند، و شخصیت‌ها را به دو سام راکول محدود می‌کند، به‌علاوه کوین اسپیسی به‌عنوان یک ربات کنترل‌کننده تنها به صدا تبدیل می‌شود. این یک فیلم بصری زیبا است که به طور مرتب باز می شود اما با نیش تیز در دمش. ما فقط آرزو می کنیم که علمی تخیلی معاصر بیشتر بر ایده ها بیش از انفجار تاکید کند.

5- ماتریکس (1999)

فیلم

علمی تخیلی

کارگردان: لانا و لیلی واچوفسکی

بازیگران: کیانو ریوز، لارنس فیشبرن، کری آن ماس

امرزوه جهان به سمت متاروس درحال حرکت است. متاروس مرحله ی بعدی اینترنت است که در آن با استفاده از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده دنیای واقعی و مجازی به یکدیگر متصل می شوند. این خوب به نظر نمی رسد. اگرچه هنوز غلاف های آمونیایکی وجود ندارد که انسان ها را بیست و چهار ساعته به دنیای مجازی متصل کند ولی این اتفاق ها دور از ذهن نیست.

این کلاسیک اکشن سایبری اواخر دهه 90 درخششی از خود را ارائه می‌کند: اگر چنین تمایلی داشته باشیم، هنوز هم می‌توانیم از ماتریکس خارج شویم. پیامی که سعی می کند ارائه دهد این است که، زندگی در خارج از زندان‌های دیجیتال ما وجود دارد. این فیلم از طریق کونگ فو، جلوه‌های دیجیتالی پیشگامانه، تکنوهای صنعتی تند، پی وی سی و چرم مشکی کافی برای عرق کردن، و البته برخی از سایه‌های پوششی بسیار قدیمی، باعث می‌شود. که بسیار سرگرم کننده تر باشد، ارزش بازبینی را دارند و همچنان تجربه‌ای عالی را ارائه می‌دهند.

در واقع، ماجراهای نئو و ترینیتی به قدری مرتبط هستند که در سال 2021 لانا ووچوفسکی برای Matrix Resurrections به این جهان بازگشت، تفسیری بسیار لذت‌بخش در مورد برآورده شدن آرزو، غم و اندوه، بی‌نظمی فرهنگ و خنثی‌سازی موذیانه بیان هنری توسط سرمایه‌داریاست که حتی در دو دهه بعد، ماتریکس همچنان علمی تخیلی در هوشمندانه ترین حالت خود باقی می ماند.

موج نوی سینمای فرانسه

موج نوی سینمای فرانسه جنبشی در سینمای فرانسه است که در دهه 1950 میلادی برای دادن خلاقیت کامل به کارگردانان و اجازه دادن به استفاده از سلایق شخصی کارگردانان رخ داد.

در سال 1948 مقاله ای توسط الکساندر آستروک منتشر شد که باعث شروع جنبش موج نوی فرانسه شد که این جنبش در دو دهه بین سال های 1958 تا 1962 و 1966 تا 1968 رخ داد. در فیلم های موج نو ویژگی های متفاوتی نسبت به فیلم های قبل این جنبش وجود دارد که اولین آنها ویژگی های تولید فیلم بود که قبل از دهه 50 از دو راه کسب تجربه یا دریافت بورسیه میتوانستند کارگردان شوند اما بعد از رخ دادن موج نوی فرانسه کارگردانان به علت فقر در کشور فرانسه در آن زمان با بودجه های کمی که داشتن فیلم های خود را کوتاه و خارج از استودیوهای سینمایی ساختن که همین علت باعث وجود افراد غیر بازیگر در فیلم ها و ساخت فیلم های ارزان قیمت با سادگی در مراحل ساخت شد

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا