آموزشی

فرمت های فایل صوتی

در دنیای صوتی، ما با انواع فایل های مختلف کار می کنیم. از فایل‌های FLAC با رزولوشن بالا گرفته تا MP3‌های فشرده، ثابت نگه‌داشتن همه آنها می‌تواند دشوار باشد. اما، استفاده از فرمت فایل مناسب می تواند تاثیر زیادی بر صدای کلی شما داشته باشد. به همین دلیل مهم است که مطمئن شوید همیشه از بهترین قالب برای کار استفاده می کنید.

در این وبلاگ، تفاوت‌های بین رایج‌ترین فرمت‌های فایل صوتی را برای کمک به شما در تعیین بهترین فرمت‌ها، از جمله FLAC، WAV، MP3 و موارد دیگر بیان می‌کنیم.

فرمت فایل صوتی چیست؟

قبل از هر چیزی باید اینجا درمورد فرمت فایل صوتی صحبت کنیم، زمانی که صدا در فرمت آنالوگ ضبط میشود، مثل یک صفحه وینیل یا بک نوار، شکل موج صوتی به صورت مستقیم روی رسانه ذخیره می شود. وقتی صدا را در قالب دیجیتال ضبط میکنیم همانند فایل های mp3 و یا فایل صوتی موجود روی cd سیگنال های اصلی نمونه برداری، دیجیتالی و با عنوان کدهای باینری 0 و 1 ذخیره شازی می شوند.در هنگام اسکن کد توسط کامپیوتر سیگنال های صوتی نیز دوباره به وجود می آیند.

برخی از فرمت‌ها از فشرده‌سازی داده‌ها برای کاهش اندازه فایل استفاده می‌کنند – در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

اکنون که اصول اولیه فرمت‌های صوتی دیجیتال را می‌دانید، بیایید در مورد وضوح صدا و تأثیر آن بر کیفیت ضبط‌های شما صحبت کنیم.

وضوح صوتی

وضوح صدا با نرخ نمونه و عمق بیت ضبط صدا دیجیتال تعیین می شود.

Sample Rate تعداد نمونه های صوتی گرفته شده در هر ثانیه است و پاسخ فرکانسی یک ضبط را کنترل می کند.

هنگام ضبط صدای دیجیتال، رابط شما هزاران عکس فوری از هر شکل موج می گیرد و آنها را پخش می کند تا مانند یک ضبط منسجم به نظر برسد. به نوعی شبیه به اینکه یک ویدیو چگونه به نظر می رسد در حال حرکت است، حتی اگر فقط یک سری عکس ثابت باشد، مانند یک کتاب تلنگر.

نرخ نمونه را به عنوان نقاشی های جداگانه در کتاب صوتی خود در نظر بگیرید. هر نمونه نشان دهنده یک قاب کوچک از تصویر بزرگ است. استفاده از نرخ نمونه بالاتر منجر به نمونه های بیشتر می شود.

قضیه نمونه‌گیری نایکویست-شانون بیان می‌کند که حداکثر پاسخ فرکانسی یک ضبط دیجیتال دقیقاً نیمی از نرخ نمونه مورد استفاده است.

کمترین نرخ نمونه ای که باید برای موسیقی منتشر شده حرفه ای استفاده کنید، 44100 کیلوهرتز بر ثانیه است که اغلب به 44.1K ساده کاهش می یابد. با این نرخ نمونه، آهنگ شما حداکثر پاسخ فرکانسی 22050 هرتز خواهد داشت – که فراتر از محدوده شنوایی انسان است و تضمین می کند که می توانید تمام جزئیات ضبط را بشنوید.

بسیاری از مهندسان حرفه ای از استفاده از نرخ نمونه 48 کیلوهرتز و بالاتر خسته نمی شوند زیرا هیچ بهبود قابل ملاحظه ای در کیفیت وجود ندارد و فایل ها فضای هارد دیسک بیشتری را اشغال می کنند.

عمق بیت اندازه گیری مقدار داده ای است که می توان در هر نمونه ذخیره کرد و محدوده دینامیکی ضبط را کنترل می کند.

کمترین عمق بیتی که باید برای ضبط های حرفه ای استفاده کنید 16 بیت است، مگر اینکه به طور خاص صدای چیپتون 8 بیتی را انتخاب کنید.

بسیاری از DAW ها و ضبط کننده های صوتی دیجیتال تنظیمات شناور تا 24 یا حتی 32 بیت را ارائه می دهند که سطح نویز کمتر و محدوده دینامیکی بالاتری را ارائه می دهد.

اگر نرخ نمونه تعداد فریم‌های ثابت یا تصاویر در فلیپ‌بوک شما است، پس عمق بیت را به‌عنوان اندازه دفترچه یادداشتی که در آن می‌کشید در نظر بگیرید. این میزان فضایی را که برای گرفتن عکس در اختیار دارید تعیین می‌کند.

فشرده سازی داده چیست؟

نباید با فشرده‌سازی محدوده دینامیکی اشتباه گرفته شود، که زمانی رخ می‌دهد که از یک پلاگین کمپرسور برای ایجاد عملکرد سازگارتر استفاده می‌کنید، فشرده‌سازی داده‌ها هنگام بازگشت به فایل نهایی اتفاق می‌افتد و میزان دقت ضبط اصلی را کنترل می‌کند.

هر فایل صوتی دیجیتال فضای هارد دیسک را اشغال می کند. به منظور کاهش حجم فایل های صوتی دیجیتال، برخی از فرمت ها از فشرده سازی داده ها استفاده می کنند. با این حال، این باعث کاهش کیفیت می شود، زیرا شما “تصویر” کامل شکل موج اصلی را نمی گیرید.

مانند یک تله‌پورتر از Star Trek به آن فکر کنید. وقتی وارد تله‌پورتر می‌شوید، تمام DNA موجود در بدن شما به داده‌ها تجزیه می‌شود و به مکان جدیدی فرستاده می‌شود، جایی که دوباره مونتاژ می‌شود. با این حال، با فایل های صوتی فشرده، داده ها همیشه دقیقاً یکسان از طرف دیگر بیرون نمی آیند…

تصور کنید از یک تله‌پورتر عبور می‌کنید و از طرف دیگر چند اینچ کوتاه‌تر ظاهر می‌شوید. این همان کاری است که فشرده سازی داده ها با مسیر شما انجام می دهد.

سه نوع فایل صوتی دیجیتال وجود دارد:

  • Uncompressed
  • Lossless
  • Lossy

فایل هایی که فشرده نشده هستند از فشرده سازی داده ها استفاده نمیکنند. آنها سعی در ارائه صدا با بالاترین سطح کیفیت هستند، و همچنین از بزرگترین فایل ها محسوب میشوند، با استفاده از مدولاسیون کد پالس، فایل‌های غیرفشرده کار بازآفرینی صد در صدی و کاملا دقیق ضبط اصلی را ارائه می دهند.از فایل های فشرده نشده معمولا در نسخه های بسیار قدیمی و فیزیکی از جمله سی دی و دی وی دی استفاده میشود.

فایل های از دست رفته از فشرده سازی داده ها برای کاهش تا حد زیادی اندازه فایل های صوتی استفاده می کنند. رمزگذاری از دست رفته با استفاده از الگوریتم‌هایی برای شناسایی و حذف بخش‌های غیرقابل شنیدن ضبط به منظور صرفه‌جویی در فضا. مثلاً فضای زیادی. فایل های از دست رفته می توانند به اندازه 1/10 اندازه فایل اصلی باشند. با این حال، این می تواند تاثیر منفی بر کیفیت موسیقی شما داشته باشد و هیچ راهی برای بازیابی اطلاعات از دست رفته پس از فشرده سازی فایل وجود ندارد.

معرفی چند فرمت صوتی و تصویری رایج:

-برای دانلود فیلم از فرمت mky استفاده کنید.

-متداول ترین فرمت برای فیلم ها:  full hd و 4k در حال حاضر h.264  هستند.

-برای فایل های صوتی با کیفیت فرمت mp3 استفاده میشود.

-برای موسیقی با کیفیت واقعی از فرمت flac استفاده میشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا