آموزشی

چگونه در حین مطالعه متمرکز بمانیم؟

مطالعه یک دوره یکی از راه‌های یادگیری چیزهای جدید، بهبود مهارت‌های خود، افزایش دانش و افزایش قابلیت استخدام است. بهترین موسسه مهاجرتی در تهران

بنابراین، اگر مزایای تکمیل مطالعات شما بسیار مثبت است، چرا تمرکزمان برای ما دشوار است؟

برای کشف دلایلی که ممکن است تمرکز بر مطالعه برای شما دشوار باشد و اینکه چگونه می توانید سطح تمرکز خود را بهبود ببخشید، ادامه مطلب را بخوانید.

چرا نمی توانم در حین مطالعه متمرکز بمانم؟

اگر اخیراً به راحتی حواس‌تان پرت شده است و تمرکز و تمرکز برایتان دشوار است، ممکن است دلایل مختلفی برای این وجود داشته باشد. آیا فکر می کنید یکی از این دلایل می تواند پشت عدم تمرکز شما باشد؟

1. خواب کافی ندارید

اگر خواب خوب شبانه ندارید، این می تواند بر توانایی شما برای متمرکز ماندن در طول روز تأثیر بگذارد.

اگر با اختلالی زندگی می‌کنید که بر الگوی خواب شما تأثیر می‌گذارد (مانند بی‌خوابی، اضطراب یا آپنه خواب)، با پزشک خود در مورد راه‌هایی صحبت کنید که می‌تواند به کاهش این علائم کمک کند. با این حال، اگر متوجه شدید که هر شب تا دیروقت بیدار می‌مانید تا بتوانید برنامه دیگری را در نتفلیکس تماشا کنید، راه‌های دیگری را در نظر بگیرید که به شما کمک می‌کند تا به موقع بخوابید – مانند تعیین یک زمان معقول و منظم برای خواب، عدم نگاه کردن به تلفن قبل از آن. در رختخواب، یافتن راه هایی برای آرام شدن در شب و اجتناب از کافئین در بعد از ظهر.

۲- استرس زیادی دارید

استرس و اضطراب می تواند منجر به عدم تمرکز شود.

یک مطالعه اخیر که به رابطه بین عملکرد شناختی و استرس می پردازد نشان داد که هر چه اضطراب یک فرد بیشتر باشد، عملکرد حافظه کاری آنها پایین تر است. علاوه بر این، استرس نیز می تواند باعث بی خوابی شود. بنابراین اگر احساس استرس می‌کنید، این می‌تواند باعث شود که خواب کافی هم نداشته باشید، که ناتوانی شما در تمرکز را تشدید می‌کند. بهترین راه درمان استرس

هر کس به طور متفاوتی با استرس کنار می آید. این ممکن است به این معنی باشد که باید سعی کنید قرار گرفتن در معرض عوامل استرس را محدود کنید، غذاهای سالم بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید، مصرف الکل خود را محدود کنید، به طور منظم ورزش کنید، در طبیعت بیرون بروید یا سرگرمی جدیدی را امتحان کنید. با این حال، اگر احساس می‌کنید که این روش‌ها کار نمی‌کنند، ممکن است لازم باشد با یک مشاور یا روانشناس حرفه‌ای صحبت کنید تا به شما کمک کند تا استراتژی‌هایی برای مقابله با استرس پیدا کنید.

3. از رژیم غذایی سالم پیروی نمی کنید

محققان دریافته‌اند که غذاهای ناسالم می‌توانند توانایی‌های یادگیری مغز را مختل کنند. یک مطالعه اخیر نشان داد افرادی که از یک رژیم غذایی سالم لذت می برند در تست های حافظه بسیار بهتر از افرادی که غذاهای ناسالم مصرف می کنند، عمل می کنند.

اما اگر به یک بعدازظهر سریع برای انجام جلسه مطالعه نیاز داشته باشید، چه؟ ممکن است وسوسه شوید که یک تخته شکلات دراز کنید تا کمی قند به شما بدهد. اما حقیقت این است که در حالی که غذای شیرین می‌تواند باعث افزایش قند در شما شود، اثرات پس از آن بسیار بیشتر از انرژی کمی است که دریافت می‌کنید. اساساً، مصرف زیاد شکر تولید اورکسین را محدود می کند، که یک ماده شیمیایی در مغز شما است که باعث می شود احساس بیداری کنید. بنابراین، هر چه قند بیشتری بخورید، اورکسین کمتری خواهید داشت و احساس خواب‌آلودتری خواهید داشت.

کنار گذاشتن یک عادت غذایی ناسالم کار آسانی نیست. خوردن غذاهای خوشمزه (اما ناسالم) مانند چیپس سیب زمینی، آب نبات، بیسکویت و شکلات باعث تحریک و ترشح دوپامین در مغز می شود. دوپامین انتقال دهنده عصبی «احساس خوب» است که وقتی مغز شما پاداشی دریافت می کند – مانند غذای خوشمزه – آزاد می شود.

با این حال، غذاهای ناسالم سالم یا مغذی نیستند. بنابراین حتی اگر ماده شیمیایی «پاداش» را در مغز شما تحریک کند، به مغز یا بدن شما کمک نمی‌کند تا مواد مغذی مورد نیاز برای ترمیم، رشد و عملکرد طبیعی را دریافت کند. این می تواند منجر به مشکلات زیادی شود و مصرف غذاهای ناسالم حتی با افسردگی مرتبط است.

4. به اندازه کافی ورزش نمی کنید

ورزش منظم دارای مزایای بسیار مثبت مختلفی است. برای مثال، زمانی که ما ورزش می کنیم، مغز اندورفین ترشح می کند که می تواند به تقویت خلق و خوی شما کمک کند. تقویت خلق و خوی طبیعی از یک تمرین، راهی عالی برای مبارزه با احساس اضطراب و افسردگی است.

تحقیقات نشان داده است که ورزش می تواند تمرکز را بهبود بخشد. این تحقیق نشان داد که: «اثرات ورزش حاد بر عملکرد شناختی عموماً اندک است. با این حال، اثرات بزرگتر برای نتایج شناختی خاص و زمانی که از پارامترهای ورزشی خاص استفاده می شود، ممکن است.

چیزی که می‌توانیم از این تحقیق بگیریم این است که جلسات منظم و کوتاه می‌تواند به بهبود تمرکز شما کمک کند – مانند بلند شدن از روی میز و پیاده‌روی در اطراف بلوک برای شکستن جلسه مطالعه.

ورزش منظم همچنین می تواند به بهبود کیفیت خواب شما کمک کند که همانطور که قبلا ذکر کردیم در کمک به تمرکز شما بسیار مهم است.

چگونه تمرکز خود را افزایش دهید، با انگیزه بمانید و بهره وری را بهبود بخشید.

اول از همه، به موانعی که با آن روبرو هستید و مانع از تمرکز شما می شوند فکر کنید. چگونه می توانید بر آنها غلبه کنید تا بتوانید به وظیفه مهم تکمیل مطالعات خود بازگردید؟

ممکن است به دلیل استرس و اضطراب احساس کنید که خواب کافی ندارید. اولین قدم در اینجا یافتن راه هایی برای مبارزه با این احساسات منفی و سپس تلاش برای داشتن یک خواب خوب شبانه است. این ممکن است در ابتدا دلهره آور به نظر برسد، اما وقتی این موانع را از بین ببرید و شروع به رسیدگی به این مسائل یک به یک کنید، متوجه خواهید شد که دستیابی به آنها غیرممکن نیست. دلایل استرس شما چیست؟ آیا می توانید این علل را حذف کنید؟ اگر نه، چگونه می توانید راه حل مناسبی پیدا کنید تا به شدت تحت تاثیر قرار نگیرید؟

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا