متفرقه

مدیریت اضافه وزن و چاقی: نوجوانان و جوانان

وزن ناسالم، چاقی و اضافه وزن در دوره ی پیش از نوجوانی

اگر فردی وزنی بالاتر از وزن سالم خود داشته باشد و همچنین چربی بدن او بیش از اندازه باشد، میتوان گفت که اضافه وزن دارد. چاقی نوعی از اضافه وزن محسوب می گردد. باید به این نکته توجه داشت که نوجوانان امکان دارد که در معرض خطر بیشتر افزایش وزن ناسالم، اضافه وزن و نیز چاقی قرار داشته باشند. این عامل به این دلیل می باشد که عادت های غذایی و همچنین فعالیت های بدنی با افزایش سن در آنها دچار تغییراتی میشود.

در مقایسه با کودکان کوچکتر، پیش از نوجوانان اغلب:

فعالیت بدنی کمتری انجام دهید

فعالیت های بیشتری انجام دهید که شامل نشستن، استفاده از صفحه نمایش و معاشرت است.

صرف غذا

غذاهای ناسالم و غذاهای پرچرب و پرچرب بخورید

شما به عنوان یک پدر و مادر، فرزندتان را بهتر می شناسید و اگر فکر می کنید که آن ها هر روز غذای ناسالم می خورند و فعالیت بدنی کافی ندارند، ممکن است نگران وزن فرزندتان باشید.

پزشک عمومی شما قادر خواهد بود تا مطمئن شود که آیا کودک شما وزن ناسالمی دارد یا خیر. پزشک عمومی ممکن است در مورد شاخص توده بدنی کودک شما (BMI)بحث کند. BMI قد و وزن کودک شما را اندازه گیری می کند. این یک ابزار مورد استفاده برای ارزیابی وزن است. در اینجا نکاتی برای اضافه وزن اصولی آورده شده است.

کمک حرفه ای برای اضافه وزن و چاقی پیش از نوجوانی و نوجوانی

اگر فرزند شما مشکل اضافه وزن دارد، پزشک عمومی یا یک متخصص تغذیه معتبر می تواند کمک کند.

مزیت مراجعه به پزشک عمومی یا متخصص تغذیه این است که ممکن است فرزند شما توصیه های این متخصص بهداشت را خنثی تر از توصیه شما ببیند.

متخصصان سلامت می توانند با تمرکز بر رفتار و سبک زندگی خانوادگی به نوجوانان و جوانانی که اضافه وزن دارند کمک کنند تا به وزن سالم دست یابند. این کار شامل کمک به کودک و خانواده شما برای انتخاب های سبک زندگی سالم پایدار و رسیدن به عادات غذایی سالم برای طولانی مدت خواهد بود.

یک متخصص سلامت ممکن است نگهداری وزن را برای یک کودک پیش از سن بلوغ یا نوجوانی که رشد خود را متوقف نکرده است، توصیه کند. این به این معنی است که اگر وزن کودک یک سان باقی بماند یا اگر به آرامی افزایش یابد در حالی که کودک بلندتر می شود، ممکن است بتوانند وزن خود را افزایش دهند.

برای نوجوانان و نوجوانانی که در حال حاضر به اندازه قد خود هستند، اضافه وزن باید با کاهش وزن تدریجی و سالم به جای کاهش وزن سریع یا زیاد کنترل شود.

در موارد شدید چاقی، یک متخصص بهداشت ممکن است به گزینه هایی مانند دارو یا حتی جراحی نگاه کند. خدمات تخصصی مدیریت وزن باید بر این گزینه ها نظارت داشته باشند.

راهکارهای خانواده برای کمک به کودکان و نوجوانان دارای اضافه وزن

اگر پزشک عمومی یا یک متخصص سلامت دیگر می گوید که کودک شما مشکل اضافه وزن دارد، کاره ای زیادی می توانید به عنوان یک خانواده برای کمک به کودکتان برای بازگشت به وزن سالم انجام دهید.

یک مکان خوب برای شروع، سبک زندگی خانوادگی شما است. هنگامی که کل خانواده شما خوب غذا می خورند و به اندازه کافی فعالیت بدنی روزانه دارند، شما یک مثال خوب برای فرزندتان تعیین می کنید.

در اینجا روش های عملی برای حمایت از یک سبک زندگی سالم برای فرزند شما آورده شده است.

غذای سالم و تنقلات

کمد و یخچال خود را با میان وعده ها و وعده های غذایی مغذی پر کنید. به این ترتیب کودک شما اگر گرسنه است، می تواند از بین گزینه های سالم زیادی انتخاب کند.

با محدود کردن مقدار غذای ناسالم در خانه، فرزندتان را به سمت انتخاب غذای سالم راهنمایی کنید. این شامل غذاهایی مانند چیپس، بیسکویت، آب نبات و نوشیدنی های شیرین می شود.

هر روز یک صبحانه سالم را هدف قرار دهید. یک صبحانه سالم باعث می شود کودک شما برای مدت طولانی تری احساس سیری کند، بنابراین احتمال کمتری دارد که در طول روز میان وعده های قندی یا پرچرب بخورد.

بیشتر روزها یک وعده غذایی سالم خانوادگی را با هم بخورید. این کار کودک شما را تشویق می‌کند که خوب غذا بخورد و به شما این شانس را می‌دهد که انتخاب‌های غذایی سالم را الگوبرداری کنید.

تعادل زمانی صفحه نمایش

مهم است که مطمئن شوید کودک شما تعادل سالمی در زمان صفحه نمایش و سایر فعالیت ها از جمله فعالیت بدنی دارد.

فعالیت بدنی روزانه

دستورالعمل های استرالیا توصیه می کند کودکان ۵ تا ۱۸ ساله روزانه حداقل ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط تا شدید داشته باشند.

برای کمک به فرزندتان در انجام فعالیت های بدنی مورد نیازش، می توانید به عنوان یک خانواده زمانی را برای فعالیت های بدنی اختصاص دهید. برای مثال، می توانید با هم به شنا بروید یا کریکت حیاط پشتی بازی کنید، یا اگر نیاز به رفتن به جایی دارید، می توانید به جای سوار شدن به ماشین، پیاده روی کنید یا دوچرخه سواری کنید.

صحبت با نوجوانان و نوجوانان در مورد مسائل مربوط به وزن و اضافه وزن

اگر مشکلی در وزن کودک شما وجود دارد، کودک شما به کمک شما برای بهبود وزن و سلامت خود نیاز دارد.

اما صحبت کردن با نوجوانان و نوجوانان در مورد وزن همیشه آسان نیست. بسیاری از جوانان نسبت به وزن خود آگاه هستند و به دلیل آن احساس بدی نسبت به خود دارند. حتی ممکن است به خاطر وزنشان مورد آزار و اذیت قرار بگیرند.

این بدان معنی است که هنگام صحبت در مورد مسائل وزن با کودک، حساسیت و مراقبت مهم است.

اگر نگران این هستید که بحث در مورد وزن با فرزندتان باعث ایجاد اختلال در خوردن شود، ممکن است بدانید که اگر با حساسیت در مورد این مسائل صحبت کنید، این خطر بسیار کم است.

لحظه خود را انتخاب کنید و آماده گوش دادن باشید

صحبت کردن در مورد وزن ممکن است یک مکالمه دشوار باشد. این مکالمه احتمالا در زمانی بهتر خواهد شد که شما هم آرام هستید و هم آرام. و گوش دادن فعال هم احتمالا کمک می کند. این به آن معنی است که واقعا به آنچه کودک شما می گوید توجه کنید و نشان دهید که نقطه نظر او را درک می کنید.

صادق باشید، اما مراقب باشید

در مورد وزن فرزندتان و نیاز به ایجاد تغییرات سالم صادقانه و شفاف باشید. هرچه کودک شما بیشتر بفهمد، احتمال بیشتری دارد که تغییرات سالمی ایجاد کند و به آن پایبند باشد. به عنوان مثال، “من متوجه شده ام که شما اخیراً زیاد ورزش نمی کنید.” من فکر می کنم ممکن است به وزنی برسید که برای شما سالم نباشد. اما من متخصص نیستم! در مورد صحبت کردن با پزشک عمومی چه احساسی دارید؟

زبان خود را با دقت انتخاب کنید. اغلب مردم متوجه می شوند که اصطلاحاتی مانند چاقی منفی، مضر و غیر مفید هستند. اصطلاحاتی مانند وزن بالاتر یا بالاتر از سالم ترین وزن، تمرکز را بر روی سلامت نگه می دارند، نه تصویر بدن.

از صحبت کردن در مورد رژیم غذایی خودداری کنید

مصرف مواد غذایی به صورت محدود و همچنین شمارش میزان کالری مصرفی، راه حلی برای توسعه عادت های غذایی سالم در طولانی مدت نیستند. در بسیاری از نوجوانان، داشتن رژیم غذایی گاهی باعث می شود که یک عامل خطر برای اختلالات خوردن در آنها به وجود آید. پس شما باید به جای شروع یک رژیم غذایی، با فزرند خود در خصوص تغذیه سالم صحبت کنید.

نکات تغذیه برای پیشگیری از چاقی در نوجوانان

  1. داشتن خواب منظم و کافی
  2. آهسته غذا خوردن و جویدن درست غذا
  3. استفاده از بشقاب های کوچک هنگام خوردن غذا
  4. پرهیز از مصرف غذاهای چرب
  5. مصرف نوشیدنی های سالم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا